Al weer anderhalve maand in Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lisa en Grietsje Mulder - WaarBenJij.nu Al weer anderhalve maand in Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lisa en Grietsje Mulder - WaarBenJij.nu

Al weer anderhalve maand in Bolivia

Door: Hermanas gemelas

Blijf op de hoogte en volg Lisa en Grietsje

17 Oktober 2007 | Bolivia, Sucre

Zo, wat vliegt de tijd en wat maken we veel mee! Meegedanst met het grootste en spectaculairste feest van Sucre. Heel Bolivia kwam hiernaartoe om tot diep in de nacht door de straten te dansen. En dit wel drie dagen lang....zo wat hebben de mensen hier een uithoudingsvermogen. Belangrijkste brandstof is alcohol...! Mensen waren prachtig verkleed (zie foto´s. Wij dansten mee met Nañta. Of het nu kwam doordat we uit de maat liepen of uit de toon vielen door ons grote blanke postuur, maar we zijn iig 5 keer geinterviewd door de pers! De eerste dagen ons ogen uitgekeken, de laatste dag echter vroegen we ons af wat het gemiddelde alcoholpercentage was...dit is hier wel echt een probleem, vele kennen geen grenzen.

Met ons gaat het super, we genieten van alle nieuwe ervaringen. Op straat worden we inmiddels overal herkent, af en toe vliegen de kinderen ons om de oren. We beginnen ondertussen te accepteren dat er een onwijs (en onoplosbaar) gebrek aan structuur en organisatie is. Als we zelf de touwtjes in handen hadden gehad zouden we de boel veel strakker aanpakken, bijvoorbeeld basis hygiene en duidelijke regels.

We vragen ons nu eigenlijk af waarom een ontwikkelingsland een ontwikkelingsland heet...er is immers nauwelijks ontwikkeling. Bijvoorbeeld afgelopen zondag tijdens ons zwemuitje met de kinderen (zie foto´s) liepen (hink-stap-sprong:-)we over een spoorbrug. (adrenalineboost) Een jaar geleden was deze (een van de twee)nog in gebruik, maar omdat er geen geld is om te onderhouden is het inmiddels zo onveilig geworden dat hij afgesloten is. Alle vervoer gaat met de bus, over de vele onverharde wegen. In een land dat 26x zo groot is als nederland kun je je voorstellen dat dit een groot gemis is.

Vandaag zijn er opnieuw protesten begonnen. We zijn benieuwd hoe dit af gaat lopen. Hoe gaat alles in Nederland? Af en toe lezen we nu.nl maar nog liever lezen we jullie persoonlijke nieuwtjes!
We denken aan jullie allemaal en missen jullie natuurlijk!

Veel liefs van ons!


p.s. ons postadres is
Hostel San Marcos
por Grietsje en Lisa Mulder
Aniceto Arce 233
Sucre, Bolivia


- Je allochtoon voelen..
- Zwemmen in stromend maar kniehoog en bruin water
- Goedkoop uit eten maar duur bekopen
- Penetrante PISgeur in heel Sucre na het feest...zit tot aan de daken aan toe
- De (Godzijdank) allesreinigende plensbuien
- Als vee vervoerd worden in een gammele ´vrachtauto´.
- Hoezo preuts...meiden hier zwemmen alleen met kleren.

  • 17 Oktober 2007 - 01:16

    Tante Dicky:

    Prachtig om al die verhalen te lezen. Verder veel liefs en hou je taai!

  • 17 Oktober 2007 - 06:08

    Marianne:

    Heel meissies!!!
    Ik mis jullie ook! Ik vind het nog steeds een heel gek gevoel te weten dat ik jullie pas halvewege volgend jaar weer zie!! Ik ben blij dat jullie het o naar jullie zin hebben, maar ik blijf erbij, niet te veel he! Jullie moeten wel weer terugkomen!
    Hier in ned gaat wat mij betreft alles prima, het is nu herfst, dus de tuin ligt nu helemaal vol met bladeren (die doneer ik vervolgens weer aan de buurman, kan natuurlijk niet bezigblijven...) Verder schijnt de zon hier nog wel zo af en toe. Verder niet veel nieuws te melden. Zal binnenkort even wat foto's sturen, en een leuk pakketje voor jullie samenstellen. Nog wensen??

    Dikke tut M

  • 17 Oktober 2007 - 06:27

    Betty:

    Zo te zien gaat het prima daar bij jullie, ben ik blij om! Leuke foto's ook! Hebben jullie nog wel eens tijd voor jezelf, met altijd kinderen die je om de nek vliegen??

    Doeii, hier alles goed!
    Liefs Betty

  • 17 Oktober 2007 - 08:11

    Anke:

    Hee Meissies!!
    Wat een prachtige verhalen en een prachtige foto's. Ze doen het goed als mijn desktop achtergrond, zo denk ik iedere dag aan jullie.
    Ik hoop dat jullie buikjes inmiddels een beetje gewend zijn, want die broek moet niet verder van je kont zakken Lisa (ik zag t wel op de foto ;-)).
    Veel plezier en ik kan niet wachten tot jullie volgende verhalen.

    Liefs!

  • 17 Oktober 2007 - 09:03

    Inge:

    ola!!

    Tja, hoe het hier in nl is? regenachtig, hoewel we ook veel mooie dagen hebben gehad maar lang niet zo kleurrijk als het er bij jullie op de foto's uitziet!!! Het staat jullie ook goed die feest kleding, die vrolijke band in haar en om buik is echt feestelijk. En wat hebben die kinderen een prachtige gezichten. Sommige volgens mij ook albest wel een beetje doorleeft,of niet?
    Tot het volgende bericht.

    veel liefs Inge

  • 17 Oktober 2007 - 10:06

    Herman & Jubingca:

    Wat een mooie foto's! En wat gezellig om even 'contact' te hebben met jullie via zo'n bericht, word er gewoon happy van en zit te lachen achter de pc :)!

    Met ons hier in het noorden is alles goed, mijn eerste tentamens komen er aan en Herman zit nog steeds in het RCT. Lekker druk aan het werk dus!

    Wat die ontwikkeling betreft: "Jullie zijn een druppel op die gloeiende plaat, dus laat 'em maar lekker stomen!"

    Dikke Tut van us.

  • 17 Oktober 2007 - 15:38

    Nynke:

    Hoi lieve meiden. Wat een leuk bericht weer. Jullie enthousiasme straalt ervan af. Ook de foto's zijn zó leuk; krijg zo echt een goed beeld.
    Iedereen zegt het al: het is hier Hondeweer! De hele dag regent het al. Wel herfstvakantie, dus dat is altijd heerlijk.

    Veel plezier nog en geef alsjeblieft aan als jullie (of die kindertjes daar)ergens behoefte aan hebben!!

    XNynke

  • 17 Oktober 2007 - 16:08

    Lydia:

    Echt vet leuk om jullie verhaal te lezen!! :-D Wat een andere cultuur. Ook erg leuk dat jullie de foto's erbij hebben gedaan.

    Liefs Lydia

  • 17 Oktober 2007 - 18:23

    Edith:

    Hi Lisa & Grietsje,

    Wat een geweldige foto's zeg! Echt mooi om te zien die prachtige feestkleding. Jullie zien er ook erg enthousiast uit op de foto- mijn conclusie dat jullie je prima vermaken. Hier zitten de dagen er bijna op wb werk. Ben wat dingen aan het afronden en dat is nog best druk. Verder doe ik mee met bedrijvensquash en heb ik de laatste keer zo'n giga spierpijn in mijn billen gehad dat ik nauwelijks mijn bed uit kon komen.
    Tja die conditie he...!
    Vanavond ga ik weer een poging doen om 1 nov. in ieder geval wat punten binnen te halen. Hebben ze in Bolivia ene sport of spel dat nationaal bekend is/veel gespeeld wordt? Ik moet er helaas vandoor. Heel veel plezier met de kids!

    Liefs Edith

  • 19 Oktober 2007 - 06:14

    Hilde:

    Moi!
    Het ziet eruit alsof er voor jullie toch nog een maatje bij zat ;-) Ik vraag me echt af hoe groot Betty en ik wel niet zouden zijn daar....
    De rest heeft al over het weer verteld, alles verder prima hier! Dikke tut!
    P.S. Mag ik het recept voor de gehaktballen --> IMG0093?

  • 20 Oktober 2007 - 15:34

    Remco & Rixt:

    He Sisters,

    Nooit geweten dat mijn zusjes en zo schattig uit konden zien (foto met de feestjurken). Deden jullie die aan om niet door de pers herkend te worden. Zeg maar incognito. Valt zeker niet mee om zo beroemd te zijn ? .
    Jullie zien er goed uit op de foto’s. Ik zie bijna alleen maar lachende gezichten, doet me erg goed.
    En Holande esta muy bueno! Verdonk die een volksbeweging heeft opgericht “trots op Nederland”, allerlei belastingmaatregelen en verlaging van de studiebeurs. Oftewel business as usual.
    Overigens gisteravond was Bolivia nog in het nieuws. Moest meteen aan jullie denken en wat jullie scheven op jullie blog. De ouders in la Paz molesteerden de kroegen omdat er drankmisbruik is onder de jeugd. Als ik jullie verhaal lees, kan ik concluderen dat de kinderen in Bolivia drankgebruik niet van een vreemde hebben.... Kunnen jullie een beetje het drinktempo bijhouden van die gasten :-o-

    Take care en dikke kus,
    Remco

  • 21 Oktober 2007 - 16:10

    Sas:

    Heel leuk om zo mee te kijken met jullie !Griets ik heb je mails proberen te sturen maar krijg telkens een failure?
    Ik hoop echt dat t me snel gaat lukken om je te mailen ...dus als je dit leest en als t kan wil je mij dan even mailen?
    Mis je knufs van mij ,pat en joelle!ook groeten aan je zus.

  • 23 Oktober 2007 - 10:48

    Bernadine & Olaf:

    Hi,
    Leuke foto's en fijn dat je lekker een moder bad hebt gehad betaal je hier zo 100 euro voor. Zit je te klagen dat je in vrachtauto vervoerd word in de bus hier zat je soms ook op elkaar geplakt en reed niet op tijd lang wachten enz. Gietsje jij hebt bouwkunde gestudeerd dus ik zou zeggen leef je uit. Bolivia is nog op tv geweest willen alle arme indanen uit land weg sturen zodat de rijke blanke hun zin krijgen. Nou meiden veel plezier nog en tot mails xxx van ons

  • 24 Oktober 2007 - 12:01

    Jan Kuipers:

    Afgelopen herfstvakantie bij jullie in de buurt geweest, op Aruba, wel warm, maar niet zulke warme gevoelens als jullie voor die fantastische mensen in Bolivia, geniet ervan,
    groeten, Jan

  • 25 Oktober 2007 - 12:03

    Petra Bos:

    hallo meiden,

    zo te zien hebben jullie een prachttijd daar. de afgelopen dagen heb ik mijn spaans een piep klein beetje kunnen oefenen in Barcelona. Ik verwacht dat jullie straks vloeiend spaans spreken.
    Het lijkt me een geweldige ervaring die jullie opdoen. Ik zwoeg hier nog steeds op mijn PGOO!!! Ondertussen geef ik een beetje les op MLO. Hopelijk volgend jaar verder op middelbare school.
    Ik ben jaloers op jullie, geniet ervan en denk in minder leuke tijden maar dat straks alleen de mooie herinneringen en foto's zullen blijven.
    groetjes, Petra

  • 29 Oktober 2007 - 21:45

    Fred En Hennie:

    Hoi meiden,
    Wat een mooie foto's, ik wil wel geloven dat ze jullie herkennen! Leuk jullie verhalen te lezen, kunnen we een beetje zien hoe de leefomstandigheden daar zijn. Hier is het volop herfst, de bomen zijn bijna kaal. Jaap en Femke hebben nu ook een weblog geopend, ze zijn volop met de voorbereidingen bezig voor hun vertrek in maart 2008, met hun boot. (www.impuls2.waarbenjij.nu) Nou groetjes van ons en tot mails!

  • 06 November 2007 - 22:24

    Sam:

    Hee hoi!!
    Wat leuk om je zo te lezen! Lijkt me dat jullie veel meemaken daarzo..
    Niet te gehecht raken daar en gewoon weer terugkomen in juni!!

    Ik ga trouwens verhuizen. A.s zondag al.
    Erg mooi huisje en 1000 keer beter als waar ik nu woon

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Lisa en Grietsje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 18830

Voorgaande reizen:

02 September 2007 - 10 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: