Oh jee.. wat gaat de tijd snel! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lisa en Grietsje Mulder - WaarBenJij.nu Oh jee.. wat gaat de tijd snel! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lisa en Grietsje Mulder - WaarBenJij.nu

Oh jee.. wat gaat de tijd snel!

Door: Hermanas gemelas

Blijf op de hoogte en volg Lisa en Grietsje

12 Februari 2008 | Bolivia, Sucre

Lieve mensen!

We schrokken ervan dat het al weer 6 weken geleden is dat we onze site hebben ge-update... Sorry luitjes maar voor ons worden dingen allemaal een beetje normaal, hihi. Bovendien hebben we de laatste tijd niet gereisd en/of veel spannende dingen meegemaakt. Maar met ons is alles helemaal prima. Hoewel we flink ziek zijn geweest de eerste weken van januari zijn we nu weer beide toppie fit. We eten nu vaker thuis, niet
dat het eten bij Ñanta niet smaaktvol is (zie foto kerstdiner 2007) maar we koken thuis toch wat hygienischer, op een snijplank ipv op de grond en we wassen de borden af enzo....

Carnaval zit er ook hier in Bolivia op. Stelde niet heel veel voor, ze doen hier niet aan versierde wagens enzo maar alleen aan muziek maken (en hoe langer het feest duurt hoe minder ze de juiste noten kunnen vinden) dansen, zuipen en waterballontjes gooien. Best aardig hoor maar 3 dagen (ipv 5!) zou ook genoeg zijn! En alle emmers die vanaf de balkons naar ons werden gegooid verveelde ook wel een beetje.

Vanaf januari zijn we bezig geweest in de creatieve ruimte ´pintura´. Gezien wij wel van kliederen houden is dit echt iets voor ons! De weken voor carneval hebben we met de kinderen maskers van papier mache gemaakt. Zeer geslaagd, wel kwamen we stijf van de lijm (gemaakt van water en meel) thuis. Sommige kinderen denken dat ze de lijm kunnen eten of hun handen in kunnen wassen...
De prachtige resultaten zijn te zien op de site. De mooiste maskers hebben we beloond met een dagje shoppen met ons. Geweldig, en heel aandoenelijk...de winnaars kochten voor hun broertjes en zusjes ook! Lief he!

Oh en we willen jullie allemaal heel erg bedanken voor de pakketjes die jullie verstuurd hebben! Super hoor. We willen wel even waarschuwen dat het nu niet meer zo handig is om een pakketje of kaarten te versturen, tenzij ze kunnen verzekeren dat het binnen 3 weken aankomt. Begin maart gaan we nl weer reizen (ivm visum). We hebben besloten daarna niet meer terug naar Sucre te gaan. We willen dan nog een maand (april) in een animalpark werken. Dit hadden we van verschillende mensen gehoord dat dit een onmisbare ervaring is. En aangezien wij ons prima thuis voelen tussen de aapjes en panters :-) zullen we het ook daar vast naar ons zin krijgen en willen we deze kans niet missen. Beetje jammer dat de muskitos de andere diersoorten daar overheersen...Wordt lekker knoflook eten! Voor wie alvast een kijkje wil nemen :http://www.intiwarayassi.org/

Op dit moment en de komende weken zijn we ook dagelijks bezig bij Pintura. Buiten het normale schilderen (en schilderen van hun schoenendoosjes) zijn we met de kinderen ´kiekeboe-poppetjes´en marionettevogels aan het maken. Zie ook foto´s. De kinderen vinden het superleuk, ook omdat ze dit mee kunnen nemen naar huis. De meeste dingen zijn bedoelt om te verkopen.
Ondertussen is Lisa ook een groep meiden aan het leren lekkere taartjes te maken voor Gnadelos, het cafe dat Nanta ondersteund. Behalve het bakken van taarten springen we ook af en toe bij achter de bar. Dit met name bij feestavonden. Inmiddels weten we de beste mojitos en caipirinhas te maken..mmmm!

Tot zo ver...al weer veel te veel, hoe bestaat het toch..

Veel plezier met het bekijken van de weer erg leuke foto´s!

Succes met al jullie bezigheden in Nederland, we denken aan jullie en missen jullie ook echt hoor:-)

Liefs van de bijna weg-geregende, vloeiend spaans-sprekende...ahum, tijd te kort komende..(sorry we vergeten dus verjaardagen etc..niet persoonlijk aantrekken!) tweeling

• 13 Februari 2008 - 07:22

Marianne:

OW wat hebben jullie het leuk daar zeg! En ik had niet verwacht dat die kinderen zulke mooie maskers zouden kunnen maken, denk niet dat ik ze dat na zou doen!

Ik hoop dat we nog een kleine update krijgen voordat jullie vertrekken???

XX Marianne

• 13 Februari 2008 - 07:29

Hilde:

Die foto's zijn en blijven fantastisch! Ik kijk er meer en meer naar uit om het met eigen ogen te zien. Ik kom er aan (nog 3 maandjes)! Liefs!

• 13 Februari 2008 - 09:18

Marina:

Ha wat een mooie maskers en leuk initiatief om de mooiste maskers te belonen.
    En wat krijgen jullie in zo korte tijd veel te beleven...
    Leuk hoor!!!!!!!!
    Geniet er maar lekker van.
    En succes met jullie avondturen.

En lieve Grietsje ik mis je nog steeds hoor, maar gun je al deze leuke ervaringen natuurlijk van harte!

Liefs en knuffs van Marina

• 13 Februari 2008 - 18:13

Lydia:

Wauw, die maskers zijn echt mooi geworden!! Ontzettend gaaf om de foto's te bekijken. Prachtige plaatjes! :-D

Liefs Lydia

• 13 Februari 2008 - 21:31

Teresita:

en ik krijg al zin in jullie zelfgemaakte mojitos, wanneer zijn jullie EINDELIJK weer en LOS PAISES BAJOS? thisisajoke. Küsschen!

• 13 Februari 2008 - 21:32

Teresita:

• 13 Februari 2008 - 21:32

T:

oups, nou, dan nog een 3rde : ) ik wil meer videos!!!

• 14 Februari 2008 - 15:56

Ingrid:

Wat een mooie foto's, lieve poepies en gezelligheid!
    Begon mij af te vragen of jullie eigenlijk nog wel terug komen?

Have fun!

KUS, Ing

• 17 Februari 2008 - 12:28

Margot Boomsma:

Met jullie konijnen-houden ervaring zullen jullie vast goede dierverzorgers zijn!
    Fijne tijd toegewenst.
    Hartelijke groeten, Margot

• 01 Maart 2008 - 13:25

Teake En Toos:

Wat een avonturen beleven jullie. De kinderen zijn denk ik stapelgek met jullie zoals jullie ze bezighouden met die mooie maskers. Geweldig hoor!!
    Weten jullie zeker wel beroep jullie kiezen na deze geweldige reis.. ik denk kleuterjuf....

dikke tút van Teake en Toos

• 07 Maart 2008 - 22:27

Constance:

Hoi lieve Grietsje,

Zie jullie website nu pas voor het eerst. Leuk te lezen en fantastisch al die aandacht voor en creativiteit met de kinderen. Voor jullie zelf ook een mooie ervaring en avontuur. Nog een goede tijd en houd je haaks. We kletsen over een paar maanden weer bij met een kop koffie op een Hollands terras.

Hollandse Groet!

• 13 Maart 2008 - 12:53

Baukje:

Wat een prachtige foto,s. Die kindjes zo lief. Grietsje geen pief paf poef spelen hoor.Dag meiden.