Boliviaans nieuws - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lisa en Grietsje Mulder - WaarBenJij.nu Boliviaans nieuws - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lisa en Grietsje Mulder - WaarBenJij.nu

Boliviaans nieuws

Door: Hermanas gemelas

Blijf op de hoogte en volg Lisa en Grietsje

26 September 2007 | Bolivia, Sucre

Holaaaa!

Allereerst iedereen bedankt voor jullie lieve berichtjes. Hier weer even wat nieuws van onze kant! Alles is hier prima. De opstanden zijn weer gesust (zolang als het duurt)en we beginnen hier wat te wennen.

We hebben inmiddels een huisje gevonden met ons drieen. Ideaal, in het centrum, dicht bij het opvangtehuis en de spaanse lessen (Muy bien). Luxe huisje voor Boliviaanse begrippen, we hebben zelfs een koelkast (zeldzaam hier) en een warme douche! (En mieren in het huis = niet zeldzaam!)

De cultuur, de mensen, de taal, het blijft wennen maar het heeft ook zijn charme. De bedelaars en de straatkinderen wennen nooit. Veel kinderen bij Nañta zien er verwaardeloost uit, kapotte schoenen, smerige kleding (stinken) en als wij winterjassen aanhebben lopen zij gewoon in afgescheurde shirtjes rond.
Het liefst zou je ze allemaal willen helpen maar het is al erg duidelijk dat verandering hier lastig is.

We proberen bij de plaatstelijk bevolking spullen te kopen. Al vinden we de nootjes (die achteraf bonen bleken te zijn) niet lekker, we kopen ze toch.
Op de Campesinomarket staan de plattelandsgezinnen met alles wat ze kunnen verkopen. Hele koeiekoppen, darmen, tongen, staarten en poten liggen liggen smakelijk uitgestald. Af en toe ontgaat ons de eetlust bij Nañta als we soep met hele kippeklauwen krijgen. OOk al lusten we heel veel, en ze zullen inderdaad HEEEL erg vitaminerijk zijn, we krijgen het echt niet weg.

Met de kinderen van Nañta vermaken we ons erg goed. Gezien ons Spaans steeds beter gaat, gaat het communiceren met de kinderen ook steeds makkelijker. Wordt wel lastig als ze ineens op Quetchua (inheemse taal)overgaan! De kinderen vinden ons natuurlijk erg interesant en praten aan een stuk door. Ze noemen ons nu:
papa Lisa (aardappelsoort hier) en Mayonaise Kris, enigste merk Mayo. Kris (spreek uit criss)komt het dichtst in de buurt van de voor hun onuitspreekbare Grietsje...

Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen maar voor nu laten we het hier even bij.

Muchos Besitos de Bolivia

Tot slot nog de sensaties :-)
1) De koeienkoppen dus...
2) Kippenklauwen (het zand zit er nog aan)
3) Vandaag vet koud (sjaal, winterjas) terwijl we maandag nog niet 10 min. in de zon uithielden
4) Voedselvergiftiging, ons verteringsstelsel heeft het soms zwaar.
5) Kilo bananen voor 15 cent, yoghurt en cornflakes daarintegen 5 euro!
6) 10 uur = 11 uur ...
7) Al mogen we niet roken op Nañta...
cocablaadjes worden zelfs tijdens vergaderingen massaal genuttigd.

• 26 September 2007 - 01:43

Seba:

Hola!!!
    Para cuándo un párrafo completo en español? No puedo entender nada de esto!!! a practicar que es hora!!! :-)
    It really seams you're enjoying the experience! I'm eager Latin America treats you well!!!
    Cheers,
    Seba.

• 26 September 2007 - 06:56

Reshma:

Hai Lisa en Grietje!

Blij te horen dat het goed gaat! Heel veel plezier en succes! Geniet ze!

Groetjes, Reshma.

• 26 September 2007 - 07:18

Herman & Jubingca:

Heyhey,

Wat heerlijk om weer even wat te kunnen lezen over jullie belevenissen aldaar! Wij krijgen de indruk dat jullie het daar goed naar de zin hebben, het enthousiasme spat van de pagina!

Heel veel =hugs= (hugs met vleugeltjes)

• 26 September 2007 - 07:35

Edith:

Hoi Lisa & Grietsje,

Super die foto's en jullie belevenissen. Kan me voorstellen dat je niet zo blij wordt van kippenklauw met zand in je soep! Veel plezier met de kinderen daar en succes met de Spaanse lessen!

Un beso de Edith

• 26 September 2007 - 11:15

Hilde:

Jeuj! Daar zijn jullie weer! Still alive ;-) Jullie beleven in een paar weken meer dan wij hier in een half jaar. Fantastisch dat jullie de locals steunen door hun spullen te kopen. (Als het niet te eten is, hebben jullie altijd elkaar nog: aardappelen met mayo = vet lekker!)
    Succes en veel liefs!

• 26 September 2007 - 12:10

Inge:

Hoi hoi,

Wat gaaaf allemaal! Ja het is allemaal wel wat anders dan hier. Vast moeilijk om die straatarme kinderen te zien. Je zou ze idd graag helpen maar ja...was alles maar zo makkelijk.

Nou geniet he!! Ik vind de foto's helemaal super. Kan ik lekker mee genieten.

Veel liefs Inge

• 26 September 2007 - 17:53

Fred En Hennie:

Hoi meiden, leuk te horen hoe het met jullie gaat. Het weer is hier in Holland waardeloos, regen, harde wind en koud! Zaterdag en zondag hadden we een temp. van 20 gr! Bij jullie is het weer ook zeer wisselvallig lees ik. Wanneer, of (is er überhaubt) winter bij jullie?
    Wij wensen jullie alle goeds en wees voorzichtig!
    Liefs, Fred en Hennie

• 26 September 2007 - 18:34

De Wijma's:

He famkes,
    Super dat jim der sa oan it wurk binne. Wy skrokken derfan, samar hielendal unferwachts nei Bolivia.
    It is efkes wennen ha'k begrepen. Pykepoatsjes matte trouwens ferhipte lekker weze (neffens Sjinezen) mar it like my mar neat.
    In soad wille dere en wy hoopje dat jimme sinnestrieltsjes weze meie foar dy berntjes.

Vaya con Dios!

• 26 September 2007 - 20:37

Saskia:

Lekker veel bananen eten dus, kun je goed van poepen, of ging dat juist al te goed? Nou ja zeg!
    Maar, goed bezig daar, ook met de vieze bonen.
    En leuke namen hoor! Ongelooflijk dat de temperatuur zo kan varieren he, rare gewaarwording. Wat doen we vandaag aan: bikini of trui.

Veel liefs en succes
    laat de plant een beetje met rust he.

• 27 September 2007 - 07:41

Anke:

Bananen stoppen toch juist Sas???? Anybut, t zijn weer super gave verhalen. En jullie mogen niet stiekum ansichtkaarten van berglandschappen met een ondergaande zon tussen jullie foto's zetten hoor ;-). Echt te mooi om waar te zijn. Aan de andere kant zijn die koeiekoppen en varkenspoten minder mooi.
    Ik ben blij dat jullie een fijn huisje hebben en kijk uit naar de volgende verhalen.
    Liefs Anke

• 27 September 2007 - 14:05

Lydia:

Vet leuk die foto's!! :-D

• 01 Oktober 2007 - 22:19

Reinier:

ey meissies! hier mijn allereerste reactie, ik wist nog niet dat dit kon haha :) t klinkt onwijs vet echt allemaal, t valt me alleen een beetje tegen van je tegen Grietz dat je je bordje soep niet geheel leeg eet whahaha... de ''stukjes'' zijn toch iets teveel van t goede denk ik ;) ik wacht met plezier op het volgende bericht kus reinier

• 02 Oktober 2007 - 15:48

Marijke:

Hey Lisa!
    Wat een mooi verhaal, zeg :)
    Ik wens jullie heel veel plezier en mooie momenten toe!

Liefs Marijke (van LC)

• 02 Oktober 2007 - 18:52

Remco & Rixt:

He Hoi avonturiers,

Klinkt allemaal best heftig. Ik zie al een lekker (goedkoop) receptje voor Lisa: koeiekopjes klauwtjes op een bedje van kippenklauwtjes met een vinaigrette van gesmolten banaan en gegarneerd met wat cocablaadjes A provece! ?

Grapje hoor kan me voorstellen dat jullie maagjes zwaar te voortduren hebben. Gelukkig zijn jullie als aardig gewend aan de ontberingen en hebben jullie je draai gevonden.

Fijn dat ondanks de taal barrière toch de kindertjes kunnen helpen. Prachtige foto’s geeft een goede indruk. Kijk uit naar de volgende serie

Hasta rapido y beso
    Remco

• 03 Oktober 2007 - 07:26

Sarah:

Hola chicas,

lees veel herkenbare dingen.. leuk hoor! Geniet ervan.

Groet,

sarah

• 04 Oktober 2007 - 18:34

Teake En Toos:

Wat hartstikke leuk de ferhalen en de skitterende foto's fan jim dêr yn Bolivia.
    De taal sil net sa maklik wêze, mar mei hannen en fuotten kom je in hiel ein.
    Folle plesier tawinske dêr.

Dikke tút

• 09 Oktober 2007 - 17:09

Sam:

hee hoi!! Hoe is het leven nu daar??
    liefs

• 13 Oktober 2007 - 12:18

Bernadine En Olaf:

Hoi,
    Ik hoop dat jullie een leuke feestdag hebben gehad en dat je een beetje kan wennen aan het eten. xxx

• 15 Oktober 2007 - 17:38

Sasja:

hoi grietsje,
    spannende verhalen en leuke (en enge) foto's allemaal! heel veel plezier daar nog!

• 25 Oktober 2007 - 21:48

Maxy:

Hola chicas!!! que bueno que me mandaron un mensaje porque perdi el cuaderno donde tenia su direccion...en estos dias les mando las fotos que se sacaron con nosotros en Buenos Aires. Besos

• 25 Oktober 2007 - 21:51

Maxy:

PD: Parece que las recibieron re-bien en Bolivia!Me alegro mucho. Sigan con esa buena onda que las caracteriza. +besos